Outdoor blog

Az Outdoor blog a természetben űzhető sportokról szól, kezdve a túrázástól egészen az extrém sportokig. Élménybeszámolók, programajánlatok, tanácsok...

Friss topikok

Írj te is az Outdoor blogra

Ha szeretnéd bemutatni kedvenc sportágadat, vagy élményeidet kívánod megosztani másokkal, esetleg egy közelgő outdoor programra akarod felhívni a figyelmet, akkor csak küld el azt az outdoorsportok@gmail.com e-mail címre és feltesszük a blogra.

HTML

Síelés panorámával a Verbier-en

2008.12.19. 09:53 outdoor

A múlt hétvégét sajnos kihagytuk a síelésből, mivel társadalmi életet is kell élni néha... :-)
Természetesen két hetet már nem bírunk ki csúszás nélkül, így ezen a hétvégén már muszáj volt menni... A szombati karácsonyi bevásárlás után – oké-oké le akartuk tudni mihamarabb - azonban csak 1 napunk maradt a mozgásra, úgyhogy valami közeli helyszínt kellett választanunk.
Persze egész héten lestük az előrejelzéseket hol lesz szép idő és megfelelő hó, de túl sok jót nem ígértek az időjárás tekintetében. A hó 2000m felett már alakul minden síközpontban, de a pályákat csak fokozatosan nyitják meg, gondolom előkészítési és gazdaságossági okokból... Például a Portes du Soleil pályarendszeren, a Champery feletti síközpontban (ami közel esik hozzánk) csak 3 rövidebb pálya volt megnyitva, ami úgy gondoltuk nem elég, ha nem akarunk sokat várni a felvonókra.
A lényeg a lényeg, hogy gondoltuk teszteljük le azt a helyet, ahol már túráztunk és bicikliztünk is a nyáron, de a hely leginkább a síelésről híres...
Irány Verbier!

Itt már a magasságból adódóan elég mennyiségű és változatos pályát megnyitottak, és persze mindenképp látni akartuk hogy a hírnév jogos-e a síelés szempontjából.
Lausanne-tól gyakorlatilag 1, Genf repterétől 1 és 3/4 óra távolságra van Verbier kocsival, az utolsó 25 km-t kivéve végig autópályán. Ha valaki nem kíván – vagy nem tud valamiért – felmenni a Verbier-be vezető utolsó, kb 8 km-es szerpentinen, az lerakhatja a kocsit Le Chable faluban, ahonnan fülkés felvonóval juthat fel a Medran állomásig, ami a fő kiindulópont Verbier-ből fel a pályákhoz. Apropó, itt, Le Chable-ban van a vasútállomás is, ahová a vonat érkezik, ha pl a genfi reptérről vasúton jövünk. Jó csomagok vannak manapság, amivel pl egy hétvégére egész jó (khmmm svájci viszonylatban...) áron megoldhatunk egy síelést sok síterepen, lásd itt.
Ha a felmenetel mellett döntünk, legalább átvághatunk Verbier központján és megcsodálhatjuk hol és hogyan is nyaralnak a gazdagok és híresek télen. Minket ez különösebben nem izgat, de a helyi építészet remekei, a meseszép chalet-k annál inkább. Ha megállunk egyet sétálni a faluban, a látottak alapján el lehet kezdeni álmodozni, tervezgetni, milyen hegyi házikót fogunk felépíteni, ha megnyerjük a lottó 5-öst.
A sétánál maradva azért figyeljünk oda, mert a falu eléggé kinőtte magát, a felvonókból látszik is hogy már elég nagy kiterjedésű – talán már nem is falu...Ha a család nem síelő tagjai egy nagyobb és néhol elég megerőltető túrát szeretnének anélkül, hogy felvonózni kellene, itt egy kiadós sétával biztos megtalálják a számításukat. :-)
Mi a falut már bejártuk, meg nem is ezért jöttünk, így leraktuk a kocsit a Medran állomás parkolójában (8-10 CHF egész napra, síbérlet 55 CHF, de ez több lesz főszezonban), majd a Medran 1 felvonóval elértük a Les Ruinettes állomását 2200m-en. Itt villámgyorsan átszálltunk a La Chaux Express-re és feljutottunk a Fontanet-ig csúcsig, 2485m-re. Apropó, a meteorológia kicsit tévedett az időt illetően :-)
Innen több irányba lehet lejönni, mi a La Chaux 2 kék pályán melegítettünk egy csúszásnyit, majd vissza a Fontanet állomásra és le a La Combe 2 piros pályán a Les Ruinettes állomásig. A felvonótól a pálya feléig pont egy erősebb letörés van, ami kellemesen megdolgoztatott, de ezt a pálya folytatásán, egy laza kifutón kipihenhettük egészen az állomásig.
Ezután a Funispace kabinossal mentünk fel a Les Attelas csúcsra, 2727m-re. Innen fantasztikus a panoráma, mind nyugatra a Mont Blanc irányába, mind tovább észak-nyugat felé a Portes Du Soleil hegyei, majd a Les Diablerets és tovább kelet felé Valais többi csúcsa...Nem semmi...
A Les Attelas-ról az egyik lehetőségként párat csúsztunk a Lac des Vaux-i részen, ahol pár közepes szélességű kék és piros pálya található egy völgykatlanban. Kellemes rész, érdemes átcsúszni a változatosság kedvéért...
Ezután következett egy szuper ebéd 2727m-en...Ha már Valais-ban vagyunk, akkor naná hogy Valais-tálat ettünk...Természetesen le kellett öblíteni a finomságot egy jó forralt borral , persze csak az íze végett...
1 forralt bor 6 CHF, ami egyáltalán nem vészes...1 kiadós leves, egy 2 fős Valais-tál, 2 forralt bor, 1 cola összesen 57 CHF. Tudom így elsőre soknak tűnik (pláne a mai árfolyamokkal...), de svájci viszonylatban számításba véve, hogy az egyik leg-felkapottabb helyen vagy, már nem annyira vészes...:-)
Az is igaz, hogy többször láttunk olyat, hogy valakik a pálya szélén kicsúsztak a mély hóba, ott letelepedtek, le a hátizsák, elő a termosz és a tea meg a szalonna és a lilahagyma, és indulhat a napozás... :-))) Jogos...
Ezután nekivágtunk a Les Attelas-ról induló piros pályának, az Atelas 3-nak, amit már az érkezéskor kiszemeltünk magunknak. Kiváló... Nagyon széles és éppen optimális meredekségű pályáról van szó, benne néhol letörésekkel majd utána kifutókkal – a meredek részeket ugyanakkor ’osonó’ kék pályán ki lehet kerülni... Ez a pálya csatlakozik be a korábban említett La Combe 2-re ami lemegy a nagy felvonó állomásig.
Végül is egész délután itt csúszkáltunk, tapostuk a havat rendesen, nagyon élveztük a tökéletes porhavat és a kidolgozott pályát.
A nap végén pedig gyakorlatilag 2727m-ről kezdve lecsúsztunk egészen a parkolóig 1500m-re, először ezen a piroson, majd az erdei kék pályán, a Medran 1-en, összesen kb 10km hosszan...nem hittem volna hogy írok ilyet, de a végén már untam... :-)))

Nos igen, Verbier nem véletlenül lett a világ egyik leghíresebb síközpontja. Bár messze nem tudtuk besíelni az összes pályát az idő rövidsége miatt, kezdésnek így is tátott szájjal síeltünk...amíg be nem fagyott, mivel kicsit hűvös szél fújdogált, főleg délelőtt.
Ugyebár Verbier a 4 völgy mega-síközpont része, de erről még nem tudunk nyilatkozni, úgyhogy erre még visszatérünk.

Értékelés

Pozitívumok:

• Nagyon könnyen elérhető terep, autóval kevés szerpentinezéssel, vonattal a reptérről gyorsan és egyszerűen

• Változatos pályák, kiválóan összekötve, több új felvonóval, kezdőtől a hardcore símániásig itt megtalálja mindenki amit keres

• Még hét végén is 0 várakozás a felvonóknál kb 25%-is pálya nyitottság mellett, pedig volt tömeg rendesen...

• Bár egyelőre nekünk ez nem volt mérce, a hely a freerider-ek mekkája. Minden, ismétlem minden hegyoldalon ahol csak volt hó, ott volt sínyom is bőven, bármerre is néztünk!

Fontos észben tartani:

• Bankkártyát feltölteni... :-) (A poén, hogy bár Svájcban mindenhol lehet kártyával fizetni, a hüttékben itt és pl Saas-fee-ben sem lehet, csak kp-vel. Gondolom ez is helyi tradíció...)

• Mást tényleg nem tudunk... :-)

MM - Lejtmenetben

6 komment

Címkék: svájc élménybeszámoló

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NevadaCeg.com · http://nevadaceg.com/ 2008.12.19. 17:55:52

Jovore tervezem ide az utazast, nagyon jo a cikk!

naponta 3x 2008.12.19. 19:22:56

Voltam itt kétszer, függőknek kötelező hely. A Vallon D'Arby és Tortin itinereket haladóknak nagyon ajánlom, első alkalommal több mint egy órát mentünk egy irányban. Csöndesebb, kevésbé zsufolt pályákon Savoleyresben lehet eszméletlen nagyokat döngetni. A Mount Fort panoráma lenyűgöző. Én is csak ajánlani tudom mindenkinek. Bérlet ár: osztrák x1.5 !!!

nd2 2008.12.19. 19:23:19

Micsoda egybeesés! Épp most értem haza Verbierből, reggel 9 óta tapostam a havat. A pályákkal összességében elégedett voltam, de azért nem estem hanyatt tőlük. A Portes du Soleil nem marad el semmivel, sőt.. de hát ez ízlés kérdése. A feketének jelölt pálya Szlovákiában simán piros lenne.

Viszont az időjárással nem volt szerencsém, a nap nagy része ködben telt, az utolsó két csúszás volt csak olyan, hogy láttam fentről, hova fogok leérkezni.

A verbier-i asszimilációhoz nem árt egy nagy rangerover és brit akcentussal beszélt francia.
Parkoló 80%-a angol rendszám, 15% svájci bérautó, a maradék pedig vaud-i, valais-i.

Magyart egyszer hallottam, egy kb. 30-as pár lehetett.

Az utazási idő szerintem negyed órával hosszabb (legalábbis nekem Montreux-ből volt épp egy óra).

Tényleg jó a cikk!

naponta 3x 2008.12.19. 19:31:11

Ja és egy poén, éjaszaka érkeztünk Verbier-be, kaptunk kulcsot egy apartmanház mélygarázsába, legurultunk, szinte üres volt, összesen 5 autó állt lent. Az én Volvom, egy Citroen Berlingo, egy Aston Martin és két Ferrari :)

naponta 3x 2008.12.19. 19:32:49

még egy, fűtik a járdákat! hóesésben gözölög a beton, és nem marad rajta egy pille hó sem

M&M · http://lejtmenetben.blogspot.com 2008.12.20. 21:49:21

Kedves NevadaCeg.com

Köszi. Akkor gyere, bár akkor célszerűbb amikor már be van havazva minden (mármint a 4 völgy), tehát kb Januárban (akkor már át lehet sielni máshova is ...). Ha jössz, szívesen találkoznánk Veled!!!

Kedves naponta 3x,

Igen, függőknek kötelező.

Másik, hogy igen van itt luxus bőven dehát ugye erről szól a hely...nekünk más síközpontok (lásd a blogunk) több hegyi és síelős élményt nyújtottak, de azért nem semmi a hely...

és apropó, ekkor vettük észre, hogy Lausenna-nál, fagyáspont körül az autópályán locsolnak... mármint, a pálya betonjából ha nincs forgalom, kiugrik a locsoló és fagyállót permetez az útra...gyenge, nem???

Kedves nd2

Egyrészt örülünk ha tetszik a cikk...

Másrészt mi is lehettünk volna, ha már a 30-asokról beszélünk...:-) De most nem voltunk ott...sajnos...

Ha már Montreaux-ból indulsz, legközelebb szólhatnál, ha gondolod, szívesen meginnánk egy forralt bort veled (vagy veletek) Verbier-ben vagy a Portes du Soleil valamelyik terepén.

A pályák tekintetében a Jungfrau régió minket kicsit jobban lenyűgözött...bár még van egy-két hely ahova el kell mennünk(lásd blogunk):-)